Kiropraktik

Smärta är den sista indikationen på att något är fel, och det är också det första som försvinner

Kiropraktik är en unik vetenskaplig och filosofisk metod för behandling av människor i alla åldrar med relation till funktion, hälsa och välmående.

Kiropraktikens grund ligger i uppfattningen att människokroppen är ett perfekt och fullt fungerande system som drivs av hjärnan och nervsystemet. Detta system kan störas av såväl stora som mindre trauman. Det kan till exempel handla om att halka, att falla, att man har näringsmässiga brister eller att kroppen utsätts för stress av olika slag.
När dessa störningar uppstår och ger besvär eller skador i t.ex. leder, muskler, nervsystem och deras relation till varandra kan en kiropraktor gå in och behandla detta.

Området Kiropraktik innefattar diagnostik, behandling, förebyggande åtgärder och rehabilitering. Förutom att direkt behandla besvär eller skador tittar en kiropraktiker även på biokemiska och känslomässiga faktorer och behandlar människan som en helhet.
Smärta är inte den enda indikatorn på problem i din kropp och du behöver inte känna smärta eller specifika symtom för att dra nytta av kiropraktisk vård. Vi är här för att fokusera på välbefinnande och en friskare, lyckligare levnadsstandard. Det är faktiskt så att smärta är den sista indikationen på att något är fel, och det är också det första som försvinner, alltså innebär frånvaro av smärta inte alltid att kroppen är i balans.

När din behandlingsplan är avslutad så gäller det att se till att besvären inte kommer tillbaka. Här krävs ansvar från patienten att ta hand om sin kropp på bästa möjliga sätt. Detta måste göras på en regelbunden och vardaglig basis. De kan liknas vid vård hos en tandläkare; förutom ”ingreppen” så behöver man borsta tänderna varje dag, använda tandtråd och tänka på vad man äter. Samma principer gäller för kroppen. Dina främsta verktyg för detta är motion, god sömn, kost och ergonomi (att sitta, stå, ligga, och lyfta rätt etc.). Att dessutom planera in regelbundna kiropraktiska kontroller några gånger per år är de bästa sättet att förebygga och förhindra nya skador.

Följande film ger Er ytterligare information om kiropraktik